FAQ

Meest gestelde vragen:

     

                        

 

Eerste pilates/yogales, wat breng ik mee?

 

  • Handdoek

  • Water

  • Kledij waar je je goed in voelt en goed in kan bewegen

  • Dekentje of grote handdoek voor op het einde  en als steun bij bepaalde oefeningen.

  • Les is op blote voeten

  • Best eigen matje en handdoek meebrengen! Voor de yogales ook eigen dekentje meebrengen.

  • Eigen klein materiaal mag je meebrengen (n.a.v. Covid-19), maar is geen verplichting. Al het materiaal is aanwezig en wordt na elk gebruik grondig ontsmet.

Wat is het verschil tussen yoga en pilates?

 

Hierover kan je meer lezen op de pagina 'Over pilates en yoga'. 

 Wat als ik een les mis van de reeks of ziek word?

Er zal een inhaalles na elke reeks voorzien worden. Voorwaarde is wel dat je minstens 2 dagen op voorhand je afwezigheid laat weten. Bij ziekte geldt een dokterattest. 

Kan ik per les betalen? 

Indien er nog vrije plaatsen zijn in de reeks, kan je een losse les boeken aan 15€. Vul het contactformulier in en nadien kan je via 'pricing plan' de losse les online betalen en reserveren. Let op: bij deelname aan een reeks, heb je financieel voordeel, heb je een vlottere opbouw van de poses met betere resultaten tot gevolg en daarbovenop nog eens een fijn groepsgevoel! 

De inhaalles na elke reeks kan ook per keer betaald worden aan 15€.

Ik twijfel of de les me wel ligt. 

Als je nog nooit pilates of yoga hebt gedaan, is dit een normale vraag. Lees zeker alle info over wat pilates en yoga inhouden, de voordelen etc.

Voor pilates wordt een startersreeks van 5 sessies aangeboden om zo de principes, juiste techniek, correcte ademhaling aangeleerd te krijgen. 

Voor yoga hoef je geen ervaring te hebben. 

Je kan een losse les boeken (als de reeks niet volzet is) of deelnemen aan de inhaalles na elke reeks. 

Na 1 les kan je echter nog niet de effecten voelen, want het lichaam en je brein hebben enkele keren nodig (herhaling) om zich aan te passen. 

 

Wist je dat we een spiergeheugen hebben? 

Spiergeheugen heeft alles te maken met het vermogen van je spieren om sneller te groeien wanneer ze eerder goed getraind zijn geweest. Dit geheugen heeft opgeslagen hoe intensief je hebt getraind vóór de tijdelijk stop en ditzelfde geheugen zorgt ervoor dat je sneller weer op je oude niveau aankomt.

Let op dat je na een periode van weinig intensieve sport, je langzaam aan moet opbouwen (8 tot 10 lessen). Maar na enkele herhalingen ga je een bepaalde pose beter onder de knie krijgen, er meer plezier an hebben,  een goed gevoel krijgen, je beter en strakker in je vel voelen, meer zelfvertrouwen, een betere houding, etc.  Zalig toch! Wens je meer te weten te komen over spiergeheugen, lees dan later mijn blog eens of kijk eens op deze sites: https://b-sportif.nl/wat-is-spiergeheugen, fitsociety.nl

 

Lees zeker de voordelen op de pagina 'Over pilates en yoga'. 

 

Kan ik een les annuleren?

Ja, mits 24u voor aanvang. Bij ziekte: doktersattest. Je kan deze les dan inhalen. 

 

Moet ik lenig zijn om pilates of yoga te beoefenen? 

Nee. Je spieren worden soepeler na een tijdje omdat je met je eigen lichaamskracht werkt en we de poses redelijk lang aanhouden (grote verschil met krachtraining waarbij je korte spieren kweekt door de korte bewegingen, weinig herhalingen en zware gewichten).

Het bindweefsel (fasciae) rond de spieren wordt gerokken zodat je je soepeler gaat bewegen

Bovendien wordt er meer ruimte gecrëerd tussen de ruggewervels en in je gewrichten zodat je een betere uitlijning, houding krijgt (je gaat een beetje groeien!). en met alle positieve gevolgen (hierboven al opgesomd).

“You will feel better in ten sessions. Look better in twenty sessions and have a completely new body in thirty sessions.” J.H.P.

 

Ga ik kilo's afvallen van pilates of yoga?

Het is geen cardioles, maar zweten doe je vaak wel doordat je met je eigen spierkracht werkt, je de poses lang aanhoudt, in een flow werkt en je je moet concentreren.

Je zal een gestroomlijnder en sterker lichaam krijgen en indien je dit combineert met gezonde voeding met zo weinig mogelijk suikers (ook de verborgen) zal je effectief wel enkele kilo's kunnen verliezen. Maar dit is een gans proces en vergt veel tijd en geduld. Het is 80% voeding en 20% beweging. Als je veel beweegt maar ongezond eet, zal je jammer genoeg weinig of geen resultaten zien. Het belangrijkste bij pilates en yoga is dat de hormonen in balans worden gebracht, je een goede nachtrust hebt, want dit is zo belangrijk voor je gezondheid! Leer vooral je lichaam op een juiste manier te bewegen en te aanvaarden wat je kan en niet, zonder te forceren. Ontdek het zelf en laat me je daarin begeleiden want dit doe ik met veel passie en kennis! 

Tenslotte zijn pilates en yoga geen sporten, maar gaat het om Body & Mind:  lichaam en geest in balans. 

 

Ik heb nek-of rugklachten, mag ik dan meedoen? 

Ja, als het niet het begin is van een hernia. Heb je letsels of chronische klachten waarvoor je medisch begeleid wordt, dan is het heel belangrijk om bij een eerste bezoek een verslag van de behandelende dokter en/of therapeut mee te brengen. Zo kan het programma veilig aangepast worden. De pilates-en yogadocent is geen revalidatie-arts maar een bewegingsspecialist. Mits aangepaste oefeningen kan de docent na de revalidatieperiode helpen om het lichaam op een evenwichtige manier sterker en soepeler te maken om opnieuw pijn-en klachtenvrij te functioneren in de dagdagelijkse activiteiten. Tevens kan ze preventief helpen te vermijden dat oude klachten en/of geheelde letsels terug de kop opsteken.

 

 

Heb je nog andere vragen? Vul het contactformulier in, chat met me of bel me. 

Hopelijk tot gauw!

 

Liefs,

Sabrina